تفسیر قرآن در حوزه یک درس فوق برنامه است
***

برای شروع لطفا کمی درباره سوابق علمی و فرهنگی خودتان بفرمایید؟نعمت الله فیروزی
نعمت الله فیروزی، متولد 1364 در زنجان، طلبه سطح سه حوزه و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی هستم.
تاکنون در مراکز علمی و فرهنگی بسیاری نظیر واحد ادبیات قرآنی اداره قرآن آستان قدس رضوی، کمیسیون کتاب و محصولات فرهنگی و بهگزینی اساتید حرم مطهر رضوی و مرکز رصد فرهنگی جهان اسلام  آستان قدس رضوی فعالیت داشته ام.
در حال حاضر نیز به عنوان کارشناس مبلغان قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، مسوول هیئت تحریه نشریه زلال وحی، مسوول کمیته پژوهش موسسه فرهنگی اسلام ناب و مدرس مدارس علمیه مشغول به خدمت هستم.
تاکنون بیش از 90 مقاله در حوزه علوم قرآنی با موضوعاتی نظیر، دین گریزی جوانان از محضر قرآن، نگاه اقتصادی قرآن، نگاه قرآن به ورزش، اشتغال زنان از دید قرآن و اصول مدیریت در قرآن نوشته ام و در مسابقات و جشنواره های فرهنگی و قرآنی بسیاری نیز شرکت کرده ام.

-تحصیل در حوزه و دانشگاه به طور همزمان سخت نیست؟
صرفا دنبال کسب مدرک نیستم ولی متاسفانه طلبه جماعت بدون مدرک دانشگاهی در جامعه امروز جایی ندارند و علت به وجود آمدن این مسئله آن است که امروز خیلی به محتوا توجه نمی شود؛ یعنی نه دانشگاه و نه حوزه هیچ کدام به تنهایی پاسخگوی نیاز یک فرد نیستند. دانشگاه های ما به دلیل الگوبرداری از سیستم آموزشی غرب نقص شدیدی دارند. در حقیقت نوعی حرکت به سمت منطق صرف با نگاه مادی هستند؛ چیزی که امروز برای غرب هم به یک دغدغه تبدیل شده است. به همین علت شاهد گرایش دانشجویان به سمت حوزه هستیم. از طرفی حوزه هم برای طلبه دغدغه دارد.

-طلبه بودن بهتر است یا دانشجو بودن ؟
منظورم این بود که این دو به نحوی تکمیل کننده برخی نیازهای یکدیگرند. فکر می کنید، دلیلی که امروز جوانان از روحانیت فاصله گرفته اند، چیست؟ به این دلیل است که طلبه ها از قدرت پاسخگویی بالایی برخوردار نیستند؛ به عبارتی، درک صحیحی از روانشناسی روز جامعه ندارند. متاسفانه دروسی که در حوزه ارائه می  شود، متناسب با نیاز های روز جامعه نیست. تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تغییر روش و محتوای دروس در حوزه نیز به همین علت است. وقتی ایشان می فرمایند که دروس حوزه به گونه ایست که طلبه بدون نیاز به ورق زدن قرآن هم می تواند از حوزه یک مجتهد خارج شود و من دوست ندارم که عمر طلاب این گونه بگذرد؛ یعنی شیوه و محتوای دروس حوزوی دچار مشکل است.
یک طلبه روزانه سه الی چهار درس حوزوی را مطالعه می کند و با اندیشه و گفتار و پژوهش بسیاری از بزرگان و اندیشمندان آشنا می شود. این بسیار خوب است ولی کافی نیست چرا که نداشتن ارتباط مستقیم با کلام وحی برای طلاب در حوزه یک نقص است. منظورم آنست که وقتی در حوزه تفسیر قرآن به عنوان یک درس فوق برنامه محسوب شود، این، یعنی این که راه را اشتباه رفته ایم.

-پیشنهاد شما برای این مسئله چیست؟
یکی از دلایل ظهور امام زمان (عج)، زنده کردن قرآن است. مقصود این مطلب، این است که ما در کنار قرآن زندگی می کنیم نه با قرآن. و تا زمانی که مسوولان حوزه  تصمیم نگیرند، قرآن را در مدارس علمیه ی ما زنده کنند، مشکل حل نخواهد شد.

-با این توضیحات، نقش طلاب را در جامعه امروز در چه حد می دانید؟
می دانید حضور بیش از 20 هزار طلبه در خراسان، یعنی چه پتانسیل و ظرفیت عظیمی در جامعه که ما از آن استفاده نمی کنیم. آیا این به این دلیل نیست که سیستم آموزشی حوزه، ما طلبه ها را دغدغه مند و اندیشمند بار نیاورده است!
گذشته از این مسئله، هر کجا مسائل فرهنگی در جامعه ما به یک مشکل تبدیل شده، ناشی از سکوت طلاب است. هیچ گاه نباید طلاب را از بدنه جامعه جدا کرد.
به طور مثال، اسکان طلاب در مجتمع های متمرکز، نوعی جداسازی روحانیت از بدنه جامعه است که علاوه بر صدمه به پیکره اجتماع به انفعالی شدن طلاب نیز منجر می شود.

-در پایان در خصوص آخرین موفقیت تان که بهانه ای برای انجام این مصاحبه بود، هم توضیحاتی را بفرمایید؟
در سومین المپیاد معارف قرآن کریم دانشجویان سراسر کشور که در سه رشته ترجمه، تفسیر منتخب و حفظ موضوعی قرآن، در خرداد ماه جاری در 40 مرکز در سطح کشور برگزار شد؛ توانستم به یاری خداوند رتبه نخست رشته تفسیر را کسب کنم. مراسم اختتامیه این المپیاد هم مهرماه در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد. 

***

لینک مصاحبه


نوشته شده در تاریخ سه شنبه 9 شهریور 1389    | توسط: نعمت الله فیروزی    | طبقه بندی: متفرقه،     |
نظرات()